Finla päihitti useimmat suomalaiset työterveystoimijat laatuselvityksessä

Työterveyslaitos toteutti Sosiaali- ja terveysministeriön toimeksiantona Työterveyshuollon toiminta ja laatu1 -selvityksen, jossa Finlan työterveystoiminnan edellytykset olivat ”kisan” parhaimmistoa. Katsaus perustuu työterveyshuollon yksiköille suunnattuun kyselyyn, joka toteutettiin nyt kymmenettä kertaa. Tiedot saatiin 331 työterveysyksiköstä.2

Mistä selvityksessä oli kyse?

Katsauksessa tarkastellaan kattavasti työterveyshuollon palveluntuottajien toimintaa, resursseja ja palvelujen laatua.

Arvioinnin kohteina ovat mm.

  • pätevät henkilöresurssit
  • asiakas- ja henkilöstötyytyväisyys
  • toimintasuunnitelmien ja työpaikkaselvitysten prosessiohjeiden sisällöt
  • työterveyssopimusten ja asiakasmäärien kehitys
  • palvelujen kattavuus sekä
  • työterveyshuollon ehkäisevän toiminnan ja laadun seurantaan liittyvät käytännöt.1

Tulokset auttavat kehittämään työterveyshuollon järjestämistä

Tulokset tarjoavat tärkeää tietoa siitä, miten työpaikan ja työterveyshuollon yhteistyötä sekä työterveyshuollon palveluita tulisi kehittää vastaamaan työelämän muuttuvia tarpeita.

Katsauksen hyödyntäjiin kuuluvat sosiaali- ja terveysministeriön lisäksi muun muassa työmarkkinajärjestöt, työterveyshuollon ammattijärjestöt, tutkijat ja asiantuntijat sekä työterveyshuollon ammattilaiset ja palveluntuottajat, jotka voivat käyttää tietoa toimintansa arvioinnissa ja kehittämisessä.1

Kolme neljästä valitsee laajemman työterveyssopimuksen

Työterveyssopimukset ovat tyypillisesti kokonaisvaltaisia eli 74 prosenttia sopimuksista sisältää jossain määrin myös sairaanhoidon palveluita. Noin joka neljännellä työpaikalla työterveyssopimus kattaa vain lakisääteisen eli ennaltaehkäisevän työterveyshuollon.2 Finlan asiakkaista vain 4 % valitsee pelkän lakisääteisen sopimuksen.1

Finlalla tuotetaan edelleen erinomaista ja laadukasta työterveyshuoltoa

Selvityksessä arvioitiin toimijoiden edellytykset laadukkaalle toiminnalle neljässä eri kategoriassa:

  • osaaminen
  • asiakastyytyväisyys
  • laadun seuranta ja
  • työterveystoiminta.

Finla pärjäsi kaikissa kategorioissa alamme keskivertoa paremmin.3

Asiakastyytyväisyys

Finlan yksiköissä organisaatioasiakkaiden tyytyväisyys oli korkeampi kuin alan keskiarvo. Yleisen trendin mukaan organisaatiotyytyvyys on yleensä alhaisempi kuin henkilöasiakkaiden tyytyväisyys.1 Finla panostaa vahvaan suomalaisen työn tuntemukseen ja yhteistyöhön asiakasorganisaatioidemme kanssa ja iloksemme se näkyi myös selvityksen tuloksissa.

Työterveystoiminta ja moniammatillinen yhteistyö

Finla on korostanut moniammatillista toimintatapaa, mikä on mahdollistanut laajan palveluvalikoiman ja asiakaslähtöisyyden toteuttamisen tehokkaasti. Selvitys painottaa, että moniammatillisen yhteistyön toimivuus nostaa asiakastyytyväisyyttä ja palvelun vaikuttavuutta.

Ehkäisevä toiminta

Finlan osallistuminen ennaltaehkäisevään työterveystoimintaan, kuten työpaikkaselvityksiin ja terveystarkastuksiin, on ollut kattavaa ja hyvin organisoitua. Tämä vahvistaa Finlan asemaa ehkäisevän toiminnan toteutuksessa.

Selvityksessä kävi myös ilmi, että Finlalla Kela 1 -kustannusten osuus kaikista Kela-kustannuksista oli hieman alan keskivertoa korkeampi. Näin ollen voimme edelleen iloksemme todeta, että työterveyden henki ja sielu toteutuu työterveyshuollossamme ennakoivana työterveytenä (Kela 1 -luokka).3

Laadun seuranta

Finlan yksiköissä käytössä olevat prosessiohjeet ovat kehittyneet, ja niitä päivitetään säännöllisesti, mikä parantaa toiminnan laatua ja vaikuttavuutta. Laadunseuranta oli raportin mukaan erityisen hyvin toteutettu Finlan kaltaisissa yksityisissä työterveysyksiköissä.

Resurssit ja asiantuntijoiden osaaminen

Finlan yksiköiden henkilöstö on vahvasti koulutettua ja pätevää. Erityisesti työterveyslääkäreiden ja -hoitajien osuus täyttää hyvin pätevyysvaatimukset, ja täydennyskoulutusta tarjotaan aktiivisesti. Finlan osaamisen pisteet selvityksessä olivat hieman keskivertoa korkeammat.

Finlan työterveyslääkärit käyttävät täydennyskoulutukseensa 4,6 pv / hlö, kun keskiarvo alalla on 3,2 pv / hlö. Finlan työterveyshoitajat käyttävät hieman lääkäreitä enemmän täydennyskoulutuspäiviä 6,1 pv / hlö, keskiarvon ollessa 4,8 pv / hlö.3

Laadukkaan toiminnan kokonaisarvosana

Laadukkaan toiminnan edellytysten neljän eri osa-alueen kokonaispisteiksi Finla sai 75/100 pistettä, alan keskiarvon ollessa 55/100 pistettä.3 Täyteen 100 pisteeseen ei yltänyt mikään toimipiste.

Kuva: Laadukkaan toiminnan edellytysten pisteet (maks 100) – kaikki yksiköt

Finlan toimipisteet sijoittuvat korkealle, ylittäen useimpien muiden yksiköiden pisteet. Tämä osoittaa, että Finlan toimipisteet täyttävät laadukkaan toiminnan edellytykset erinomaisesti, mikä heijastaa vahvaa sitoutumista laadukkaiden työterveyspalveluiden tarjoamiseen.

Lähteet:

1. https://www.julkari.fi/handle/10024/149959
2. https://www.sttinfo.fi/tiedote/70650321/yli-70-prosenttia-tyoterveyssopimuksista-sisaltaa-sairaanhoidon?publisherId=69819005&lang=fi
3. Vain osallistujille jaettu materiaali. Yksikkökohtainen selvitys: Työterveyshuollon toiminta ja laatu 2023-selvitys (PowerPoint)