eReseptin uusimispyynnön lähettäminen Omakanta-palvelusta Finla Työterveyteen

Finla Työterveys Oy:n asiakkaat voivat tehdä eReseptin uusimispyynnön myös Omakanta-palvelussa. Palveluun kirjaudutaan www.omakanta.fi -osoitteessa omilla verkkopankkitunnuksilla.

Huomioitavaa on, että Finlan alueasemien tietoja ei löydy Omakannasta, koska eReseptien uusimispyynnöt käsitellään keskitetysti Finlan päätyöterveysasemalla Tampereella. Tämän vuoksi Omakannassa tulee valita ensin kunnaksi Tampere ja sen jälkeen palveluyksiköksi Finla Työterveys Oy, Päätyöterveysasema. Näin toimitaan, vaikka asiakkaan pääsääntöinen asioimispiste olisikin jokin muu Finlan alueasemista.

Miten lähetän reseptin uusimispyynnön Omakannassa?

  1. Kirjaudu www.omakanta.fi-osoitteeseen verkkopankkitunnuksillasi.
  2. Valitse Reseptit.
  3. Klikkaa Reseptien uusiminen -linkkiä.
  4. Valitse reseptit, jotka haluat uusia.
  5. Klikkaa Jatka.
  6. Valitse uusimispyynnön vastaanottaja.
  7. Jos haluat, voit antaa puhelinnumerosi ja saat tiedon reseptin uusimisesta matkapuhelimeesi tekstiviestinä. Voit myös antaa lääkärille suostumuksen, että hän saa katsoa muut reseptitietosi reseptin uusimista varten.
  8. Klikkaa Lähetä.

Saat vahvistuksen siitä, onnistuiko uusimispyynnön lähettäminen.

Mistä tiedän, milloin resepti on uusittu?

Reseptin uusimispyynnön käsittely voi kestää 8 vuorokautta. Jos annat puhelinnumerosi uusimispyyntöä tehdessäsi, saat tekstiviestillä tiedon reseptin uusimisesta.
Voit seurata uusimisen tilannetta myös Omakannassa:

  1. Valitse ”Reseptit” -sivu.
  2. Valitse hakuehto ”Reseptit, joista on tehty uusimispyyntö” ja klikkaa ”Hae reseptit” -painiketta.
  3. Lue tieto uusimisen tilanteesta.

Jos uusimispyyntö on hyväksytty, niin näet uuden reseptin reseptilistassa valitsemalla esimerkiksi hakuehdon ”Reseptit, joissa on lääkettä saamatta”.

Mitä reseptejä voin uusia?

Voit pyytää uusintaa reseptistä, josta on jo ostettu lääkettä. Kaksi vuotta voimassa olevat reseptit voi uusia 28 kuukauden ajan määräyspäivästä alkaen. Muut reseptit voi uusia 16 kuukauden ajan.
Lääkäri ei välttämättä uusi reseptiä, jos

  • määräys on kuuriluontoinen valmiste esim. antibiootti tai yskänlääke, jonka määrääminen edellyttää potilaan tutkimista
  • lääkkeen tehoa ja turvallisuutta potilaan hoidossa ei ole arvioitu edellisen 16 kuukauden aikana
  • alkuperäinen lääkemääräys on määrätty muualla, eikä terveydenhuollon yksikön käytössä ole riittävää tietoa potilaan hoidosta.

Reseptin uusimista ei voi pyytää Omakannasta, jos

  • reseptille on tehty uusimiskielto
  • resepti on mitätöity
  • resepti on annosjakelussa
  • reseptistä on jo vireillä uusimispyyntö
  • reseptin aikaisempi uusimispyyntö on hylätty
  • resepti on määrätty ulkomailla ostoa varten
  • resepti on erityislupavalmiste
  • resepti on apteekissa tallennettu puhelinresepti

Nämä reseptit eivät tule valittavien listalle lainkaan.

Mikä terveydenhuollon yksikkö uusii reseptini?

Reseptit uusitaan ensisijaisesti omassa hoitavassa yksikössä, esimerkiksi terveysasemalla, jossa olet asioinut aikaisemmin. Omakanta ehdottaa, että uusimispyynnön ottaa vastaan se terveydenhuollon yksikkö tai toimija, joka on määrännyt reseptin. Omakanta tekee ehdotuksen, jos toimija vastaanottaa reseptin uusimispyyntöjä. Jos Omakanta ei ehdota uusimispyynnön vastaanottajaa, voit valita sen itse valikosta. Muista, että uusimispyyntö pitää lähettää siihen yksikköön, joka vastaa hoidostasi. Huomaa, että kaikki yksiköt eivät ota vastaan uusimispyyntöjä. Ne yksiköt eivät ole valittavissa Omakannassa.
HUOM! Jos haluat osoittaa uusimispyynnön Finla Työterveys Oy:lle, valitse ensin kunnaksi Tampere ja sen jälkeen palveluyksikkö-valinnasta Finla Työterveys Oy, Päätyöterveysasema. Näin toimitaan, vaikka pääsääntöinen asioimispisteesi olisikin joku muu Finlan alueasemista.

Lähde: http://www.kanta.fi/fi/ohjeita-uusimispyynnon-lahettamiseen