Helsingin Seniorisäätiö – Toimiva työterveys on pitovoimaa

Helsingin Seniorisäätiö ja Finla Työterveys ovat tehneet yhteistyötä reilun vuoden verran toukokuusta 2023. Yhteistä molemmille organisaatioille on mm. suomalaisuus ja yhteiskuntavastuullisuus. Sen pohjalta on ollut hyvä rakentaa toimivaa yhteistyötä.

Helsingin Seniorisäätiö

Helsingin Seniorisäätiön tarina alkoi toimeliaiden, vanhusten hoivasta ja huolenpidosta kiinnostuneiden helsinkiläisten yksityisihmisten aktiivisuudesta 1960-ja 1970-luvulla ja toimintaa jatkaa nykyinen Seniorisäätiö samalla pieteetillä.

Pääsääntöisesti Seniorisäätiön asukkaat ovat vaikeasti tai keskivaikeasti muistisairaita tai toimintarajoitteisia vanhuksia, joiden asumisesta ja tarpeista Seniorisäätiö huolehtii. Seniorisäätiön hoivakodeissa asutaan elämän loppuun saakka.

Miksi Seniorisäätiö valitsi Finlan työterveyspalveluidensa järjestäjäksi?

Seniorisäätiön toimitusjohtaja Marika Metsähonkala

Työterveyden toimivuus on meille tärkeää, sillä se vaikuttaa merkittävästi henkilöstön sitoutumiseen ja hyvinvointiin. Erityisesti hoiva-alalla hyvin järjestetty työterveys on sekä pito-, että vetovoimatekijä, kertoo Seniorisäätiön toimitusjohtaja Marika Metsähonkala.

Meille oli myös tärkeää löytää työterveyden kumppani, joka jakaa samat arvot – voittoa tavoittelematon organisaatio, jonka osaaminen keskittyy työterveyshuoltoon. Etsimme myös kustannustehokasta ratkaisua noin 450 hengen organisaatiollemme. Finlalta saimme käyttöömme myös kunnolliset raportit ja erinomaiset digitaaliset palvelut.

Tulemme kuulluksi ja nähdyksi – Finla ei ole kasvoton terveysalan jätti

Finlan lähestymistapa on inhimillinen ja heitä on helppo lähestyä – vastassa ei ole kasvottomia nimiä, vaan tuttu työterveystiimi, joka tuntee Seniorisäätiön tilanteen ja tarpeet. Meille on tärkeää, että kun otamme yhteyttä Finlaan, niin saamme kysymykseemme heti vasteen.

Metsähonkala kuvailee, miten tärkeää on, että kaikki palveluiden tuottajat ajattelevat juuri Seniorisäätiön parasta ja toimivat yhteistuumissa heidän hyväkseen. Yhteistoimintaryhmässämme on mukana Finla, työeläkeyhtiö, työtapaturmavakuutusyhtiö, Seniorisäätiön HR (työkykykoordinaattori) sekä Seniorisäätiön johdosta aina joku.

Miten yhteistyö Finlan kanssa näkyy vuoden jälkeen?

Finlan kanssa työskentely on auttanut meitä monella tapaa. Heidän työterveyspalvelunsa ovat vähentäneet työssä poissaoloja ja sairauslomia, erityisesti lyhyiden sairauspoissaolojen osalta on merkittävää vähennystä tapahtunut. Näin säästetty raha on voitu ohjata suoraan henkilöstön hyvinvointiin mm. e-passietuihin.

Vaikka mielenterveyshaasteet ovat yleisesti lisääntyneet, niin meillä tules-vaivat ovat edelleen sairauspoissaolojen kärjessä. Tules-haasteisiin on kuitenkin päästy vaikuttamaan konkreettisesti erilaisilla apuvälineillä ja ergonomiaa parantamalla. Meille on tärkeää, että työterveyteen saa yhteyden matalalla kynnyksellä ja tilanteeseen puututaan nopeasti. Finlan ennaltaehkäisevä lähestymistapa ja matalan kynnyksen psykologipalvelut ovat konkreettisesti parantaneet henkilöstön hyvinvointia.

Raskaalla sote-alalla ei kilpailla palkalla

Metsähonkala toteaa, että sote-alan työ on ajoittain kuormittavaa niin fyysisesti-, kuin psyykkisestikin. Työn kuormittavuudesta huolimatta sote-alalla työskenteleminen on erittäin palkitsevaa ja työ on merkityksellistä. Helsingin Seniorisäätiön asukkaista noin 200 asukasta siirtyy joka vuosi ajasta ikuisuuteen. Asukkaat ovat paljon apua-, tukea- ja hoivaa tarvitsevia, joten työ on välillä fyysisesti todella kuormittavaa. Suurin osa työntekijöistä on naisia ja tuki- ja liikuntaelinvaivoja tulee ajan kuluessa monille. 

Seniorisäätiö haluaa tukea työntekijöitään ennakoivasti, jotta työn kuormitus olisi mahdollisen siedettävä. Säätiö pyrkii joustamaan mm. työvuorojen suunnittelussa, jotta jokaisella olisi mahdollisuus vaikuttaa omaan työhönsä. Hallinnan tunne omasta työstä ja tekemisestä vahvistaa työssä jaksamista.

”Säätiö ei pysty palkkauksella kilpailemaan, joten motivaatio pitää tulla organisaatiokulttuurista.”

Finla tulee asiakkaan lähelle

Isoin ero edelliseen toimijaan on ollut se, että Finla tulee asiakasta lähelle. Finlan asiakaspalvelu on ollut erinomaista – aina tavoitettavissa, ja he vastaavat kysymyksiin nopeasti ja tehokkaasti. Aiempiin työterveyspalveluihin verrattuna Finlan lähestymistapa on henkilökohtaisempi ja aidompi. Metsähonkala antaakin neuvon, että vaikka Finla kasvaa, niin tietty kotikutoisuus kannattaa säilyttää. Se on lisäarvo asiakkaalle.

Suosittelemme Finlaa ehdottomasti muille yrityksille. Erityisesti niille, jotka arvostavat työterveyden asiantuntijuutta ja tiivistä asiakasyhteistyötä. Finlan voittoa tavoittelematon malli ja keskittyminen puhtaasti työterveyshuoltoon takaavat, että heidän palvelunsa ovat laadukkaita ja asiakaslähtöisiä.


Lue lisää, mitä muuta Finlasta on sanottu:

Tampereen Energia Oy – Työkykyjohtaminen tuo tuloksia

Katsa Oy ja Kunnon vuosi -valmennuksen tuloksia