Finlan Mielen Chat tarjoaa tukea mieltä kuormittaviin tilanteisiin

Mielen hyvinvoinnista huolehtiminen on ennakoivaa mielenterveystyötä ja tärkeä osa työhyvinvointia. Elämme poikkeusaikaa ja useilla työpaikoilla tasapainotellaan etä- ja lähityön välillä. Tämä vaatii meiltä kykyä sopeutua ja joustaa. Lisäksi arjen huolet voivat kuormittaa aiempaa enemmän.

Olemme avanneet 12.4. Mielen chat -palvelun, jonka tavoitteena on vahvistaa psyykkistä hyvinvointia, ennaltaehkäistä oireiden muuttumista vaikeammiksi ja yhdessä asiakkaan kanssa miettiä selviytymiskeinoja mieltä kuormittaviin tilanteisiin. Yhdessä ratkaisut löytyvät helpommin kuin yksin. Näppärä chat-palvelu on helposti saatavilla ja madaltaa kynnystä hakea tukea ajoissa.

Mielen Chat on automaattisesti käytössä kaikilla Finlan etäpalveluita käyttävillä asiakkailla ja se toimii suojatussa yhteydessä OmaFinla-sovelluksen tai -verkkopalvelun kautta. Chatin kautta työntekijä saa yhteyden hoitajaan, joka on perehtynyt mielen asioiden hoitoon. Mielen Chatissa tehdään tilannearvio työntekijän tilanteesta ja ohjataan hänet oikealle polulle joko kyseisen hoitajan, yrityksen vastuutyöterveyshoitajan, työterveyspsykologin tai työterveyslääkärin video- tai livevastaanotolle.

Chat-viestejä voi laittaa esimerkiksi, kun haluaa
– Työkaluja stressinhallintaan ja jaksamiseen
– Käsitellä elämässä vastaantulevia kuormittavia asioita
– Keinoja selviytyä hankalista tilanteista työssä ja sen ulkopuolella

Investoimalla mielen hyvinvointiin etukäteen, ennen tilanteen etenemistä, säästetään todellisia kuluja.