Moniammatillisuus ja yritysyhteistyö työterveyshuollossa – enemmän kuin osiensa summa

Moniammatillisuus ja yritysyhteistyö ovat työterveyshuollossa avainasemassa. Eri alojen asiantuntijoiden ja yritysten yhdistäessä voimansa syntyy enemmän kuin osiensa summa – syntyy kokonaisuus, jossa asiakaslähtöisyys, tavoitteellisuus ja avoimuus ohjaavat kaikkien osapuolten toimintaa yhteisen hyvän saavuttamiseksi.

Asiakaslähtöisyys on avain menestykseen

Finla Työterveydessä korostetaan syvää asiakasymmärrystä. On ymmärretty, että työterveyshuolto ei ole vain reaktiivista sairauksien hoitamista, vaan ennakoivaa ja asiakasyrityksen tarpeisiin mukautuvaa palvelua.

Todellinen asiakasymmärrys edellyttää rohkeaa vuoropuhelua jokaisen toimijan tasolla, sekä myönteistä suhtautumista tiedon jakamiseen ja moderneihin työtapoihin.

Kun työterveyspalveluja tarjoava yritys tuntee hyvin asiakasyrityksensä työolosuhteet ja sen työntekijät, voi se tarjota oikea-aikaisia ja tarkasti kohdennettuja ratkaisuja. Syventyneen tuntemuksen myötä on mahdollista perustella tarjottujen palveluiden vaikutus sekä auttaa asiakasta tekemään oikeita valintoja.

Tällöin rakentuu sujuvia hoitopolkuja asiakasyritysten työntekijöiden hyvinvoinnin ja työkyvyn tukemiseksi. Siten mahdollistuu myös työterveyshuollon työntekijöiden kokema oman työn merkityksellisyyden ja vaikuttavuuden lisääntyminen.

Laadukas ja toimiva yritysyhteistyö työterveyshuollossa auttaa sekä asiakasyritystä että työterveyspalveluita tuottavaa tahoa synnyttämään positiivista yrityskuvaa. Työntekijöistään hyvin huolehtiva työnantaja ja työssään viihtyvät työntekijät ovat tänä päivänä merkittäviä rekrytointiin vaikuttavia meriittejä.

”Yhdessä olemme enemmän” -asenne johtaakin parhaimmillaan monin tavoin kaikkia hyödyttävään lopputulokseen.

Rohkeutta ja proaktiivisuutta työterveyshuoltoon

Todellinen asiantuntijuus ei synny pelkästään yksittäisten asiakasyritysten tuntemuksesta, vaan myös laajemmasta alan ymmärryksestä. Siksi Finla Työterveydessä kannustetaan työntekijöitä keskustelemaan, tutkimaan ja analysoimaan eri toimialojen tarpeita – ja ennen kaikkea tarjoamaan ratkaisuja rohkeasti.

Proaktiivinen työterveyshuolto ei jää odottamaan, että asiakasyritys huomaa itse ongelman, vaan se tuo oma-aloitteisesti esiin havaintoja, tarjoaa ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä ja pitää asiakkaansa ajan tasalla uusimmista tutkimustuloksista.

Onkin aivan eri asia esitellä innostavasti sellaisia palveluita, jotka edistävät asiakasyrityksen työntekijöiden hyvinvointia ja voivat jopa vauhdittaa asiakkaan menestystä, kuin myydä sellaista, mistä asiakas ei erityisemmin hyödy!

Työterveyskumppanuus on siis paljon enemmän kuin palvelun ostamista ja myymistä – se on jatkuvaa vuoropuhelua, yhdessä kehittämistä ja ennen kaikkea sitoutumista työhyvinvoinnin parantamiseen.

Kirjoittaja on Sanna Tuominen, markkinoinnin harjoittelija, terveystieteiden maisteri ja liiketalouden tradenomi. Hän opiskelee parhaillaan asiakaskokemuksen kehittämistä ja palvelumuotoilua Tampereen aikuiskoulutuskeskuksessa. Vahva tausta asiakaspalvelun ja järjestelmäkehityksen parissa on opettanut, miten tärkeää on kuunnella asiakkaita ja vastata heidän tarpeisiinsa. Opintoihin sisältyvässä harjoittelussa Finla Työterveydessä Sanna keskittyy verkkosivujen uudistamiseen ja verkkokaupan suunnitteluun, tavoitteenaan parantaa asiakkaiden verkkosivukokemusta ja kirkastaa Finlan digipalveluiden sisältöä.