Finla Akatemiasta lisäeväitä yritysasiakkaidemme ymmärtämiseen ja yhteistyön syventämiseen

Muistiinpanot

Finla Työterveydessä on aina haluttu ymmärtää asiakasyritystemme toimialaa ja erikoispiirteitä. Tätä piirrettä asiakasyrityksemme ovat myös arvostaneet ja sitä puolta halutaan vahvistaa. Niinpä perustettiin Finla Akatemia, jonka tarkoituksena on lisätä asiakas- ja liiketoimintaymmärrystä sekä vahvistaa työterveyshoitajien analyyttisia taitoja ja rakentaa kollegaverkostoa heidän välilleen.

”Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä, mutta toivoivat hoitajilta ja lääkäreiltä lisää liiketoiminnan ymmärrystä.” kertoi Finlan palvelu- ja asiakkuusjohtaja Riikka Matilainen.

Matilainen on ollut mukana perustamassa Finla Akatemiaa, jonka toinen vuosikurssi päättyi juuri kesäkuussa. Finla Akatemian kouluttajiksi valikoitui Finlan yhteistyökumppani TBC Tampere Business Campus, joka on yli 30 pirkanmaalaisen yrityksen yhteisö ja yhteiskehittämisen alusta. TBC-yhteisö mm. kehittää jäsenyritysten liiketoimintaa hyödyntäen yritysverkoston jaettua osaamista ja eri alojen asiantuntijoita.

Finla Akatemia on suunnattu työterveyshoitajille

Akatemian jälkeen työterveyshoitajilla on eväät ja rohkeus ehdottaa asiakkaille uusia, heitä palvelevia palveluita. Akatemiassa käydään läpi asiakaslähtöistä palveluliiketoimintaa ja sitä, mikä rooli asiakasvastuullisilla työterveyshoitajilla siinä on. Nyt toisella Finla Akatemian kurssilla oli peräti 14 työterveyshoitajaa, jotka muodostivat toisilleen tukiverkoston, jossa on hyvä oppia toisilta sekä saada vinkkejä oman työnsä kehittämiseen. Yhtenä Akatemian saavutuksena olikin työmotivaation parantaminen.

työterveyshoitaja Kaisa Kinnunen
Työterveyshoitaja Kaisa Kinnunen

Yksi kevään ryhmään osallistuneista oli työterveyshoitaja Kaisa Kinnunen. Kaisa lähti mukaan Finla Akatemiaan oman esihenkilönsä suosituksesta. Kaisa innostui asiasta, koska oli kuullut hyvää ensimmäisestä valmennusryhmästä. Kaisa on kerennyt tekemään työterveyshoitajan töitä jo reilut 20 vuotta, joista suurimman osan terveyskeskuksien puolella. Nyt Finla Työterveydessä Kaisa on tutustunut paremmin asiakasyritysten liiketoimintaan ja tahtoi vahvistaa omaa osaamistaan sillä saralla.

”Bisnesmaailma on oudompaa, koska se on niin erilaista kuin työ terveyskeskuksissa.” Kaisa pohtii. Erityisesti Kaisaa mietitytti ajatus palveluiden myymisestä B2B-asiakkailleen. Alkuun ajatus hieman hiersikin, mutta onneksi Kaisa hyppäsi rohkeasti mukaan koulutukseen ja nyt energinen Kaisa esittelee innolla kurssimuistiinpanojaan. ”Myyminen ajatuksena tuntui oudolle ja se tuntui jopa arvokysymykseltä. Kunnes tajusin, että tuotankin terveyttä ja hyvinvointia, niin sitten se alkoi tuntumaan omalta. Asiakkaan tarve on kuitenkin siellä pohjalla.”

Koulutuksessa käytiin läpi myös omaa työssä jaksamista ja palautumista, josta tulikin Kaisalle useampia ahaa-elämyksiä omaan jaksamiseen. Myös kokonaisuus miellytti Kaisaa: ”Oli innostavia ja mukaansatempaavia luennoitsijoita. Oli kiva kuunnella, eikä ollut tylsää.” Kaisa aikoo hyödyntää oppimaansa arjen työssä. Työterveyshoitajien työ kehittyy koko ajan ja asiakasta pitää auttaa laajemmin kuin aiemmin. On tärkeää päästä pois pelkästä työterveyden näkökulmasta. Kaisalle työnantajan tuki koulutuksen tarjoamisessa osoittaa, kuinka paljon työntekijöitä arvostetaan. Kouluttaminen on investointi tulevaisuuteen ja Finlan työntekijöihin.

muistiinpanoja
Kaisan Akatemian muistiinpanoja.

Riikan ja Kaisan ajatukset menevät hyvin yksiin. Työntekijöiden kouluttaminen on voimavara sekä työnantajalle että työntekijälle. Nyt koulutuksen jälkeen työterveyshoitajilla on myös vahva tukiverkosto, joka säilyy koulutuksen jälkeenkin.

————————-
Lue lisää siitä, miten organisaatiot voivat tukea työntekijöidensä arkea ja työkykyä työkykyvalmentajiemme avulla: Rohkeat yritykset tarttuvat toimeen sujuvan arjen ja työkyvyn turvaamiseksi.