”Finlassa työhyvinvointi todellakin on ykkösasia”
Can-Pack on globaali perheyritys, jonka päätoimialaa on alumiinisten juomatölkkien valmistus. Can-Packin Hämeenlinnan toimipisteessä henkilöstöpäällikkönä toimivalle Anna-Leena Honkatuvalle hyvä työterveyspalvelu tarkoittaa sitä, että apu on saatavilla aina, kun sitä tarvitaan.
”On tärkeää, että hoitoon pääsee ilman turhaa jonottamista”, Honkatupa kertoo. Hänen mukaansa myös selkeä yhteyshenkilömalli edesauttaa hoitoon pääsyn vaivattomuutta. Tehtaanjohtaja Pekka Sokka on samaa mieltä.
”Yhteistyöprosesseissa pysyvyys on tärkeää. Toimivassa palvelusuhteessa partnerien on tunnettava toisensa”, hän korostaa. ”Monet kehuvat palveluaan toimivaksi ja luotettavaksi, mutta usein se on pelkkää sananhelinää. Ainoastaan sillä on merkitystä, kuinka asiat toimivat käytännössä.”
Hämeenlinnan Can-Packilla panostetaan sekä ennaltaehkäisevään työterveyteen että akuuttiin sairauksien hoitoon. Honkatuvan mukaan työyhteisössä on yhteiset toimintaohjeet työhyvinvoinnin edistämiseksi. Sokka lisää, että molemmat osa-alueet ovat yhtä tärkeitä. Ennakoiva työ sekä varhaisen välittämisen malli ovat olennaisia kulmakiviä sairaustapausten vähentämisessä, mutta sairauksiakaan ei voi koskaan ehkäistä täysin. Siksi myös hoitoon pääsyn on toimittava tehokkaasti.
”Minun mielestäni Finlan toiminta on ihmisläheistä”, Honkatupa kertoo. Hänen mukaansa palvelu tuntuu todella siltä, että toisessa päässä on ihminen eikä jokin digimaailman sovellus. ”Palvelu on myös henkilökohtaista. He tuntevat yrityksen lisäksi myös ihmiset”, Honkatupa lisää.
Sokka korostaa, että tämänkaltainen palvelumalli sopii sekä suurten että pienten yritysten tarpeisiin.
”Palvelu on laadukasta ja luotettavaa, oli asiakasyritys minkä kokoinen tahansa”, toteaa Sokka. Hänen mielestään on tärkeää, että luottamukselle rakennettu yhteistyö myös kestää. ”Kun yhteyshenkilöt pysyvät, myös kontakti säilyy. Silloin voidaan keskustella avoimesti.”
Sokan mukaan Finlan toimivan palvelun kulmakivenä on juuri se, että asioita lähestytään työterveys edellä. ”Heidän palvelunsa on henkilökohtaisempaa kuin monilla kilpailijoilla. Asiakasta ei jätetä vain täyttelemään rasteja ruutuun, vaan muistetaan työterveyden todellinen merkitys. Finlassa työhyvinvointi todellakin on ykkösasia, ja koko yritys rakentuu tämän ajatusmallin varaan”, Sokka tiivistää lopuksi.