Sosiaalialan asiantuntijat työkykyä turvaamassa

Finla Työterveydessä työskentelee kaksi sosiaalialan asiantuntijaa, Kirsi Niittymäki ja Sarita Ikkala. Heillä molemmilla on ylempi ammattikorkeakoulututkinto sosiaali- ja terveysalalta sekä pitkä työkokemus kuntoutuksen parista. Sosiaalialan asiantuntijoiden tehtävänä on tukea, neuvoa ja ohjata asiakkaita työkykyisemmiksi. Tavoitteena on antaa asiakkaille työkaluja motivoitua omasta työurastaan ja sen suunnittelusta.

– Asiakkaan ohjaa palveluun työterveyshoitaja tai -lääkäri. Moniammatillisuus ja saumaton yhteistyö työterveyshuollon muiden osaajien kanssa on tärkeää, ja tuomme lääketieteen rinnalle sosiaalialan näkemystä. Asiakas käy luonamme 1–3 kertaa, ja tapaamisten välissä hänellä on monesti kotitehtäviä. Lisäksi voimme osallistua työterveysneuvotteluihin, Sarita sanoo.

Sosiaalialan asiantuntijoiden työ on Kela-korvattavaa, ja se tuo paljon hyötyä myös työantajalle. Työkykyä tukemalla vähennetään työntekijöiden sairauspoissaoloja, lisätään tuottavuutta ja tuetaan heitä jaksamaan työssä eläkeikään saakka. Tutkimusten mukaan sosiaalialan asiantuntijoiden avun myötä myös asiakkaan työkyvyttömyyseläkeriski pienenee merkittävästi.

–Usein vastaanotollemme tullaan siinä vaiheessa, kun sairauspoissaolojen määrä lähenee Kelan maksaman sairaspäivärahan maksimia. Puoleemme kannattaa kuitenkin kääntyä heti, jos toimenkuva alkaa tuntua terveydellisistä syistä sopimattomalta tai työn mielekkyys on selvästi laskenut, vaikka poissaoloja ei vielä olisi kertynytkään, Kirsi huomauttaa.

Oikea-aikaisuus avainsana

Oikea-aikaisuus onkin työelämän pulmia ratkaistaessa keskeistä. Ongelmiin pitää tarttua ajoissa, mielellään jo ennaltaehkäisevästi, ja ratkaisuja pitää olla näköpiirissä nopeasti. Sosiaalialan asiantuntijoilla on hyvät yhteistyöverkostot, mistä on hyötyä esimerkiksi suunnitellessa ammatillista kuntoutusta työkokeilun tai uuden ammatin opiskelun merkeissä.

– Meillä on hyvät yhteydet esimerkiksi työeläkevakuutusyhtiöihin ja oppilaitoksiin. Saamme nopeasti vietyä suunnitelmia käytäntöön. Se on tärkeää, jotta asiakkaan motivaatio ja usko tulevaisuuteen säilyy. Tutkimusten mukaan ihminen passivoituu jo parin kuukauden kotonaolon aikana, Sarita kertoo.

Sosiaalialan asiantuntijan vastaanotolla tehdään aina asiakkaalle suunnitelma jatkoa varten sekä tarjotaan henkilökohtaista, hyvinkin konkreettista ohjausta.

– Päivitämme asiakkaiden työnhakutaitoja esimerkiksi auttamalla cv:iden teossa tai etsimme yhdessä asiakkaan kanssa sopivia koulutusmahdollisuuksia. Tärkeintä on kartoittaa, mitä asiakas tahtoo ja mikä on työnantajan sekä työkyvyn kannalta realistista. Näin voidaan vahvistaa asiakkaan omia vahvuuksia, jotta hän saa taas otteen työstään ja työuransa suunnittelusta. Usein jo rohkaiseminen ja oikean tiedon tarjoaminen vie pitkälle, sillä esimerkiksi vuosikymmeniä työelämässä olleilla voi olla vääristynyt kuva nykyisistä opiskelumuodoista tai työnhakumenetelmistä, Kirsi sanoo.