Työterveyshuollon digitaaliset palvelut sujuvoittavat yhteistyötä ja säästävät aikaa

Finla työterveyden digitaaliset palvelut

Työ on nykyään kasvavissa määrin liikkuvaa: töitä tehdään ja asioita hoidetaan paljon etänä paikasta riippumatta. Työn tekemisen tapojen muuttuessa myös työterveyshuollon palveluja muokataan asiakasta parhaiten palveleviksi. Siksi suuri osa työterveyshuollon asioinneista voidaan nykyään hoitaa ainakin osin etänä.

Finla Työterveydessä työn tekemisen tapojen muutoksiin on vastattu kattavalla valikoimalla digitaalisia palveluja. Ne paitsi tukevat sujuvaa yhteistyötä työterveyshuollon ja asiakkaan välillä, myös säästävät yritysasiakkaan ja potilaan arvokasta aikaa. Potilaan käytössä on nettiajanvarauksen lisäksi chat-palvelu ja videovastaanotto. Työnantajalla on lisäksi käytössään työterveysportaali, joka on yrityksen ja Finlan välinen sähköinen yhteydenpitokanava. Portaalissa näkyvät muun muassa raportit ja toimintasuunnitelmat, ja sen kautta pystytään myös päivittämään muutokset henkilöstössä sekä kirjaamaan muualta kirjoitetut sairauspoissaolot.

Digitaaliset palvelut monipuolistavat yhteydenpidon mahdollisuuksia ja tuovat monia hyötyjä sekä työnantajalle että työntekijälle.

”Työnantaja voi luottaa, että henkilökunnan asioita hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla. Digitaaliset palvelut laskevat kynnystä yhteydenottoon, sillä meitä voi lähestyä monen kanavan kautta. Täytyy myös muistaa, että hoidontarpeen arviota tekevät hoitoalan ammattilaiset, koulutetut hoitajat.”, kertoo Finlan asiakaspalvelun palveluvastaava Jessica Blomberg-Niemelä.

Nettiajanvaraus toimii ajasta ja paikasta riippumatta

Nettiajanvaraus mahdollistaa ajanvarauksen missä ja milloin tahansa – ilman puhelinsoittoa asiakaspalveluun. Palvelu ohjaa asiakkaan oikean tahon luokse oireiden tai tarvittavien palvelujen perusteella, ja se on käytössä kaikilla Finlan asiakkailla.

”Kaikkia digitaalisia palveluita yhdistää vaivattomuus. Asiakkaat kokevat nettiajanvarauksen positiivisena palveluna, sillä aikoja voi varata aina itselle sopivaan aikaan.”, Blomberg-Niemelä kertoo.

Chat-palvelu madaltaa yhteydenoton kynnystä

Monille meistä chat-palvelu on tuttu esimerkiksi verkkokauppojen sivuilta. Finlan chat-palvelun kautta käy vaivattomasti niin terveysneuvonta, hoidontarpeen arvioiminen, reseptien uusiminen kuin laboratoriotulosten tiedustelu. Se on käytössä niissä yrityksissä, joissa sen käytöstä on tehty sopimus Finlan kanssa.

”Chatissä asiakkaalla on mahdollisuus hoitaa monia asioita ja kysyä neuvoa, eikä hänen tarvitse jonottaa palvelua. Monesti arjessa on myös tilanteita, jolloin asioiden hoitaminen puhelimitse ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Chatin avulla terveysasioita voidaan hoitaa vaikkapa palaverin lomassa.”, kertoo Finlan poliklinikkatoiminnan palveluvastaava Elina Mäenpää.

”Luulen, että chat voi usein laskea asiakkaan kynnystä ottaa meihin yhteyttä. Vaikka hoitajat vastaavatkin viesteihin aukioloaikojemme puitteissa, asiakas voi laittaa viestin juuri silloin, kun hänelle itselleen parhaiten sopii ja asia on mielen päällä.”, Blomberg-Niemelä lisää.

Työterveyshuollon ammattilaiset ovat tavoitettavissa myös videon välityksellä

Finlan digitaalisista palveluista uusin on videovastaanotto Internetin välityksellä. Videovastaanotto sopii lähes kaikkiin samoihin oirekuviin kuin tavallinen sairasvastaanotto. Se on chatin tapaan käytössä erillisen sopimuksen tehneillä yrityksillä.

”Videovastaanottoa voidaan käyttää esimerkiksi flunssa- ja särkytapauksissa. Lisäksi videoyhteyden välityksellä voidaan käydä tukikeskusteluja psyykkisten asioiden hoidossa. Ainoat tilanteet, joihin videovastaanotto ei sovi, ovat tilanteet, jolloin asiakkaalla on selkeä tarve hoitotoimenpiteelle, esimerkiksi haavanhoitotapaukset tai injektiot.”, Blomberg-Niemelä kuvailee.

”Tietysti videovastaanotto on hyödyllinen myös siksi, että se antaa mahdollisuuden asioida lääkärin tai hoitajan vastaanotolla, vaikka henkilön ei fyysisesti olisi mahdollisuutta päästä paikan päälle esimerkiksi pitkän välimatkan tai huonovointisuuden vuoksi. Ottamalla etäyhteyden asiakas pääsee saman tien keskustelemaan työterveyshuollon ammattilaisen kanssa ja parhaassa tapauksessa saa niin hyvät kotihoito-ohjeet, ettei fyysiselle vastaanotolle edes tarvitse tulla. Tällöin myöskään matkoihin ei kulu turhaan aikaa eikä rahaa.”, Mäenpää lisää.

Finlan digitaalisista palveluista on saatu asiakkailta oikein hyvää palautetta.

”Varsinkin asiakkaat, jotka ovat kokeilleet videovastaanottoa, ovat olleet hyvin tyytyväisiä sen helppouteen.”, Blomberg-Niemelä sanoo.

”Sekä työnantajilta että työntekijöiltä saatu palaute on ollut hyvin positiivista. Heidän mukaansa asiat hoituvat digitaalisten palvelujen kautta nopeasti ja vaivattomasti.”, Mäenpää tiivistää.


Finlan työterveysasiakkaat pääsevät käyttämään etävastaanottoa, joka pitää sisällään sekä chat-palvelun, että videovastaanoton. Palvelun käyttöön ohjeistetaan sitä aloittaessa!