Jos sinulla on hengitystieinfektion oireita, ota ensin yhteyttä omaan työterveyshoitajaasi tai asiakaspalveluumme puhelimen (03 25639555) tai chatin / videovastaanoton välityksellä. Ethän tule millekään vastaanotolle hengitystieoireisena ilman ennakkoyhteydenottoa.

Muistiviikko 2019 kannustaa muistiystävällisiin tekoihin

Suomessa on arviolta noin 7000 etenevää muistisairautta sairastavaa alle 65-vuotiasta henkilöä (Muistiliitto). Helposti ajatellaan, että muistisairaudet koskevat vain jo eläkkeelle jääneitä, mutta sairastumisen riskit ovat olemassa myös meillä työikäisillä. Meidän kaikkien on hyvä kiinnittää huomiota muistisairauksiin myös siksi, että elintavoillamme tiedetään olevan merkittävä rooli muistisairauksien riskin pienentämisessä. Tämän vuoden muistiviikon teemana ovatkin muistiystävälliset teot. Miksi emme siis ottaisi tavaksi tehdä niitä päivittäin?

 

Terveellisillä elämäntavoilla teet hyvää koko keholle – myös aivoille

Tuskin kenellekään on jäänyt epäselväksi, että terveellinen ruokavalio, riittävä uni ja liikunta ovat terveellisten elämäntapojen perusta. Ei siis ole yllättävää, että se, mikä tekee hyvää muulle keholle, tekee sitä myös aivoille. Liikunta parantaa aivojen verenkiertoa sekä uudistaa ja vahvistaa aivosolujen välisiä yhteyksiä. Siksi liikunta auttaa muistijälkien synnyttämisessä ja säilyttämisessä. Muistiystävällisiä liikuntatekoja voi sisällyttää päiväänsä kokeilemalla esimerkiksi työmatkan taittamista kävellen tai pyöräillen. Liikunta auttaa myös unensaannissa, ja unen aikana päivällä opitut tiedot ja taidot siirtyvät säilömuistiin.

 

Tärkeää on myös ravita kehoa terveellisellä ravinnolla: aivot hyötyvät ruokavaliosta, joka sisältää kasviksia, hedelmiä, kasviöljyjä ja kalaa. Terveellistä ruokavaliota suosimalla voit tehdä muistiystävällisiä tekoja päivittäisessä työpaikkaruokailussa.

 

Muista työpäivän muistiystävälliset teot

Meistä jokaisen on mahdollista sisällyttää muistiystävällisiä tekoja työpäivään myös muilla tavoin. Helppo tapa suojata omien aivojen ja muistin terveyttä on huolehtia siitä, että pään alue on suojattu työpaikoilla, joissa päähän saattaa kohdistua iskuja tai muiden päähän kohdistuvien tapaturmien riski on olemassa. Sama kannattaa huomioida myös työmatkalla: käytäthän siis kypärää pyöräillessäsi tai rullaluistellessasi töihin. Päähän kohdistuneet iskut saattavat aiheuttaa muistin oireilua tai pahimmassa tapauksessa jopa aivovamman. Siksi oman pään suojaaminen onkin pieni, mutta merkityksellinen muistiystävällinen teko.

Töissä voit tehdä muistiystävällisiä tekoja myös kiinnittämällä huomiota kognitiiviseen ergonomiaan. Esimerkiksi työpöytäilmoitusten hiljentäminen, muistin apuvälineiden käyttäminen sekä omasta ja muiden työrauhasta huolehtiminen ovat kognitiivisen ergonomian keinoja, joita on helppo ottaa käyttöön omassa arjessa – vaikka heti tänään.

Muistiviikkoa vietetään tänä vuonna 16.–22.9. ja sen järjestää Muistiliitto. Lisää muistiviikosta voit käydä lukemassa Muistiliiton nettisivuilta.

Jos sinulla on hengitystieinfektion oireita, ota ensin yhteyttä omaan työterveyshoitajaasi tai asiakaspalveluumme puhelimen (03 25639555) tai chatin / videovastaanoton välityksellä. Ethän tule millekään vastaanotolle hengitystieoireisena ilman ennakkoyhteydenottoa.