Käytäthän kasvomaskia kaikilla vastaanotoillamme.

Kaikki vastaanottomme vain ajanvarauksella.

Elämäntapamuutos mielessä – aloita näistä 5 asiasta

Miten elämäntapasi ovat muuttuneet ruokailun osalta?

Korona-ajan pikkuhiljaa helpottaessa on hyvä aika tarkastella omia elämäntapojaan. Oletko mennyt niiden suhteen kohti parempaa vai huonompaa?

Kuulutko niihin, joilla ruokavalio ja ruokarytmi ovat parantuneet kotonaolon myötä? Olet valmistanut ruokaa itse ja panostanut sen terveellisyyteen. Liikuntaankin on jäänyt enemmän aikaa, olet ehkä löytynyt uusia lähiliikuntapaikkoja ja ulkona oleminen on lisääntynyt.

Vai ovatko viimeiset puolitoista vuotta näyttäytyneet sinulle aivan toisella tavalla? Liikuntapaikkojen sulkeuduttua jumpat, kuntosaliharrastus tai uinti loppuivat kokonaan. Olet jymähtänyt kotiin, mahdollisesti etätöihin ja ruokailusta on tullut välttämätön paha. Syöt sitä, mitä kaapista löytyy. Nopeus ja helppous ovat olleet pääasioita syömisessä.

Nyt sitten pitäisi sulkea Teams ja Zoom, kammata hiukset myös takaa, kiskoa liian pienet housut jalkaan ja tunnustaa tosiasia, että elämäntapamuutokselle on tarvetta. Ylimääräiset kilot pitää pudottaa ja liikuntaakin pitäisi lisätä.

Ennen kuin päätät pistää elämässäsi kaiken uusiksi, pohdi ensiksi muutamaa asiaa. Ja laita ne kuntoon. Hyväksy se, että näiden alkuasioiden kanssa voi joutua tekemään työtä. Mutta kun saat kivijalan kuntoon, motivaatiosi riittää ja itse muutos onnistuu.

 

Miten aloittaa elämäntapamuutos – 5 asiaa pohdittavaksi

1. Onko tahto ja päätös pudottaa painoa ja parantaa elämäntapojasi sinun omasi? Vai onko kenties joku syöttänyt ajatuksen päähäsi?

Se joku voi olla puoliso tai ystävä, jonka mielestä olet päässyt rupsahtamaan. Se voi olla esimerkiksi työterveyslääkäri tai -hoitaja, jonka mielestä diabetes ja aivoinfarkti on tulossa tuota pikaa, jos et laihdu. Tai työporukassa päätetään lähteä joukolla puolimaratonille ja lyödään osallistumisesta vetoa, päätät osallistua, mutta kenenkähän ajatus se alun perin oli?

Voit olla noiden edellä mainittujen kanssa täysin samaa mieltä. Silti motivaatio muutokseen täytyy löytyä omista tärkeistä lähtökohdistasi. Jos arvostat terveyttä ja kykyä päästä ketterästi liikkumaan, motivaatio voi löytyä sieltä. Voit tykätä matkustamisesta ja lentokoneen penkkiin on kiva mahtua. Tai haluat pärjätä 15-vuotiaalle lapsellesi jalkapallokentällä. Pitää aivosi terävinä, pärjätä töissä, jaksaa lähteä vaellukselle… Ihan mitä vaan, kunhan se on sinulle itsellesi tärkeää.

2. Katsasta oma kalenterisi. Onko ajankäyttö hallinnassa?

Laihduttaminen ja elämäntapamuutos ei nimittäin ole jostain luopumista vaan uuden aloittamista. Ja siihen tarvitaan aikaa. Tarvitaan aikaa suunnitella päivän syömiset ja liikkumiset sekä aikaa riittävälle levolle. Elämäntapamuutos on vähän kuin aloittaisi kansalaisopiston nypläyskurssin: alussa pitää käyttää aikaa ja harjoitella. Liian kiireinen ja väsynyt sekoaa nypläyslankoihin. Mutta kun alussa keskittyy ja käyttää aikaa, homma alkaa sujua itsestään.

3. Onko sinulla realistiset mahdollisuudet tehdä juuri nyt niitä valintoja, jotka katsot oikeiksi ja itsellesi sopiviksi?

Jos tiedät, että seuraavat kolme kuukautta ovat töissä ihan järkyttävää härdelliä, samaan hetkeen ei kannata ajatellakaan elämäntapaprojektia. Tai jos aloitat uudessa työpaikassa, on perhehuolia, läheisilläsi sairautta, tiedät joutuvasi leikkaukseen tai mitä tahansa minkä tiedät vaativan voimiasi. Onnistumismahdollisuudet ovat tuolloin samat kuin jos päättäisit heinäkuussa aloittaa avantouinnin.

Stressaavassa elämäntilanteessa on syytä ottaa aikalisä. Suunnitelmia voi tehdä valmiiksi, mutta toiminnan aika on vasta kun tietää voimavarojensa riittävän.

4. Onko sinulla taustajoukkoja tukenasi?

Laihduttamisen ja elämäntapamuutoksen voi aivan hyvin aloittaa itsekseen ja salaa muilta. Mutta motivaation ylläpitämisen kannalta ympäristön tukea on lähdettävä alun jälkeen hakemaan. Yksin ei onnistu kukaan – ei sekään, joka niin luulee.

Tukea voi löytyä perheestä, samanlaista elämäntapamuutosta tekevältä ystävältä, terveydenhuollon ammattilaiselta tai vaikka painonhallintaryhmästä. Nykyään myös sosiaalinen media tarjoaa vertaistukea ja taustajoukkoja. Verkosta löytyy sekä avoimia että suljettuja elämäntaparyhmiä, joissa voi pelkästään seurata toisten kokemuksia tai halutessaan myös vaihtaa ajatuksia.

5. Riittävätkö tiedot ja taidot?

Tiedon puutteesta asia ei useinkaan ole kiinni, luotettavan ja asiallisen tiedon puuttumisesta sen sijaan voi olla. Ravitsemuskeskustelut käyvät nykyään niin kuumina, että medialukutaitoa tarvitaan. Terveydenhuollon ammattilaiset perustavat tietonsa näyttöön ja tutkittuun tietoon, siksi heidän ammattitaitoaan kannattaa hyödyntää. Terveydenhuollon ammattilaisen ohjauksessa voi luottaa siihen, että painonpudotus ja elämäntapamuutos tapahtuu terveyttä vaarantamatta.

 

Syksy on hyvää aikaa elämäntapojen tarkistamiselle. Tuloksia saa aikaan pienien päätösten toistamisella ja muuttamalla ne osaksi rutiineita. Ja niitä arkirutiineitahan tässä on nyt aikaa harjoitella, ihan jouluun saakka.

On sitten kyse tiedosta, taidosta tai motivaatiosta, Finlan ammattilaisilta löytyy apua ja tukea. Kannattaa varata vastaanottoaika ihan livenä, tai vaikka elämäntapaohjaukseen hyvin soveltuva videovastaanottoaika.

 

Anne Takku
Työterveyshoitaja, TtM

 

Käytäthän kasvomaskia kaikilla vastaanotoillamme.

Kaikki vastaanottomme vain ajanvarauksella.