Uusi nettiajanvarauksemme ohjaa oikeaan

Työstämme parhaillaan Vincitin kanssa verkkoon uutta ajanvarausjärjestelmää, joka on aiempaa helppokäyttöisempi ja asiakasystävällisempi. Nettiajanvaraus noudattaa asiakaspalvelumme ratkaisukeskeistä toimintatapaa ja hoitajapainotteisuutta. Uusi ajanvaraus ohjaa asiakasta samaan tapaan kuin puhelinpalvelu. Kuvassa asiakaspalvelijamme Elina Mäenpää ja Sarita Heinilä.

– Ajanvaraus alkaa oireen tai vaivan valinnasta, minkä jälkeen järjestelmä kysyy lisäkysymyksiä ja ohjaa sen jälkeen joko varaamaan aikaa lääkärille tai hoitajalle tai soittamaan asiakaspalveluun lisäohjeiden saamiseksi. Esimerkiksi alkava flunssa ja pitkittynyt flunssa voidaan erottaa toisistaan jo tässä vaiheessa hoidontarpeen arvioimiseksi.

Nettiajanvaraus siis huomioi, kuinka pikaista hoitoa vaiva vaatii ja kenen vastaanotolle asiakkaan on hyvä hakeutua, johtava palvelupäällikkö Riikka Matilainen Finlasta sanoo.
Nettiajanvarauksen uudistamisen tavoitteena on palvella asiakkaitamme entistä paremmin ja välttää turhia vastaanottokäyntejä. Näin säästetään vaivaa työterveyspalveluita käyttäviltä ja kustannuksia yritysasiakkailta. Nettiajanvarauksesta voi jatkossa varata ajan myös esimerkiksi työhöntulotarkastukseen, rokotteelle tai ompeleiden poistoon. Lisäksi nettiajanvarauksen kautta on mahdollista varata Päätyöterveysaseman laboratorioon laboratorionäytteille aika.

Asiakaspalvelun henkilökunta on osallistunut tiiviisti uudistusprojektiin haastattelujen ja työpajojen kautta ja päättänyt esimerkiksi ne tavallisimmat oireet ja vaivat, jotka nettiajanvarauksen valikkoon kirjataan. Suurin osa Finlan asiakaspalveluhenkilökunnasta on koulutukseltaan sairaanhoitajia.

– Nettiajanvarauksemme toimii puhelinpalvelumme rinnalla ja neuvoo tietyissä asioissa myös ottamaan yhteyttä sairaanhoitajaan puhelimitse. Puhelinpalvelussa sairaanhoitaja voi potilaan haastattelun lisäksi esimerkiksi tehdä hänelle lähetteen tulehdusverikokeisiin ennen lääkärin vastaanotolle menoa tai selvittää, voisiko vaikka virtsatieinfektion hoitoon tarvittaviin lääkkeisiin saada nopeasti lääkäriltä puhelinreseptin, Matilainen sanoo.

Myös joukko asiakkaita pääsee mukaan uuden nettiajanvarauksemme muovaamiseen, sillä järjestämme 22.1. päivän, johon kutsumme asiakkaita testikäyttämään ajanvarauspalvelua ja antamaan siitä palautetta. Nettiajanvaraus pyritään saamaan käyttöön helmikuun aikana.