Ketteryys poikkeusoloissa toi Finlalle laatupalkinnon

Työterveyshuollon Laatuverkoston kilpailussa etsittiin poikkeusoloihin toimintaansa ketterästi kehittänyttä työterveyshuoltoa. Voiton vei Finla Työterveys Oy, joka vakuutti palkintoraadin joustavalla ja tarvelähtöisellä toiminnallaan.

Poikkeustilanteen alusta asti Finla on panostanut vahvasti infektiolta suojautumisen ohella siihen, että asiakasyrityksissä työntekoa voitaisiin jatkaa mahdollisimman häiriöttömästi. Asiakasyrityksille ja potilasasiakkaille laadittiin selkeät ohjeet, jotka toimitettiin suoraan yrityksiin sekä Finlan kotisivuille.

Ohjeet ovat helpottaneet merkittävästi myös asiakasyritysten vastuutiimien toimintaa, kun vastaukset usein toistuviin kysymyksiin ovat helposti käsillä. Alueellisten ja valtakunnallisten ohjeistusten tueksi on konsultoitu myös Finlan infektioihin perehtynyttä keuhkosairauksien erikoislääkäriä. Finla on halunnut aktiivisesti vaikuttaa myös turvallisuuden tunteen ja yleisen asenneilmapiirin kohentamiseen esimerkiksi ajankohtaisilla blogijulkaisuillaan. Palkintoraati oli vaikuttunut myös siitä, kuinka Finla huolehti omasta henkilöstöstään poikkeusaikoina.

Ketteryys osana arkea

Finlan ketterän palvelun keskiössä on jatkuva reagointi. Yrityksen koko laatujärjestelmä päivitettiin kaksi vuotta sitten, ja kaikki ylimääräinen karsittiin pois. Kun jäljelle jäi vain käytännön kannalta olennaista sisältöä, järjestelmä kiinnittyi osaksi jokapäiväistä arkea. Sen ansiosta myös poikkeusoloihin on voitu reagoida hallitummin. Kun korona maaliskuussa muutti kaiken, käytössä oli jokaisen jo valmiiksi tuntema tietopankki, johon poikkeustilaohjeistoa saatettiin päivittää.
Etävastaanottotoiminnan kehittämisessä otettiin isoja harppauksia jo vuonna 2019. Erillisen digiklinikan sijaan etätyövälineitä alettiin ottaa osaksi jokaisen työterveysammattilaisen arkea. Näin hoitopolun tehokkuus ja jatkuvuus kohentuivat yleisesti, mutta poikkeusoloissa linjaus nousi uuteen arvoon.

”Jo ennen koronakevättä jokainen finlalainen oli koulutettu käyttämään etävastaanottotyökaluja. Into niiden hyödyntämiseen oli ennen tätä vaihtelevaa, mutta nyt niitä käytetään aktiivisesti jokapäiväisessä työssä läpi organisaation”, toimitusjohtaja Anu Pekki Finla Työterveydestä kertoo. Tämän ansiosta Finlalla on erinomaiset edellytykset potilaiden turvalliseen etävastaanottoon sekä työkykyasioiden tehokkaaseen edistämiseen.

 

Linkki Työterveyslaitoksen tiedotteeseen.

 


Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Anu Pekki, Finla Työterveys, p. 050 367 30 60, anu.pekki(at)finla.fi
Tuotepäällikkö Kaisa Mikkola, Työterveyslaitos, p. 0400 200 825, kaisa.mikkola(at)ttl.fi

Finla Työterveys Oy
Finla Työterveys on 100 % suomalainen, asiakasyritystensä omistama työterveyden asiantuntija. Vuodesta 1973 toimineena meillä on vahva kokemus ja osaaminen asiakkaidemme työterveyden ja työhyvinvoinnin kehittämisestä. Finlassa työskentelee 150 työsuhteista työterveyden ammattilaista, ja meillä on 17 työterveysasemaa Pirkanmaalta Helsinkiin ja Turkuun ulottuvalla alueella.